Wednesday, August 15, 2018

কুশল চৰ্চাৰ নতুন বাট

দেশৰ স্বাধীনতাৰ ইতিহাসত অসমৰ বিশিষ্টতাৰ উল্লেখ আজিও সন্তুষ্টিদায়ক নহয়৷ গমধৰ কোঁৱৰ, দুই পিয়লী বা মণিৰাম দূৰৰে কথা, গণবিপ্লৱ আখ্যা পোৱা ৪২ৰ ৰণত আহুতি দিয়া সৈনিকসকলৰ নাম-ভূমিকাও প্ৰায় আমাৰ ৰাজ্যৰ সীমাতে আৱদ্ধ ৷ আমিয়েইবা এইসকল লোকক জানো কিমান? অথচ এইসকলৰ ত্যাগ আৰু কৰ্মক বাদ দি স্বাধীনতা ৰণৰ আখ্যান যিদৰে আধৰুৱা, তাৰ মহত্ত্বয়ো আমাৰ মনত সাৰ্থক অৰ্থত জোকাৰণি তুলিব নোৱাৰে ৷ সুখৰ কথা, এনে প্ৰেক্ষাপটতে সম্প্ৰতি প্ৰকাশ পাইছে নাট্যকাৰ ভূপেন গোস্বামীৰ গৱেষণামূলক নাটক কুশল কোঁৱৰ

ঐতিহাসিক ব্যক্তি আৰু ঐতিহ্য সন্ধানৰ পথত জটিল সমস্যা হ’ল এনে প্ৰক্ৰিয়াত বহু সময়ত অন্ধ প্ৰেম আৰু আনুগত্যই মূৰ দাঙি উঠে ৷ অন্বেষক নিৰ্মোহ হ’ব নোৱাৰিলে ইতিহাসো যে বিকৃত হয়, তাৰ অনেক উদাহৰণ আমাৰ মাজত আছে ৷ হেৰোৱা অতীত নে অনাগত প্ৰজন্ম--- কাৰ ওচৰত অন্বেষক দায়বদ্ধ হৈ ৰ’ব, তাৰ ওপৰতে তেওঁৰ কৃতকৰ্মৰ প্ৰকৃত মূল্য নিৰ্ভৰশীল ৷ গোস্বামীয়ে তেওঁৰ গ্ৰন্থৰ ’নেপথ্য’ত পঢ়ুৱৈক জনাই দিছে যে এই নাটক ৰচনাত আছে আবেগৰেই অনুৰণন ৷ নিজৰ অৱস্থান তেওঁ এইবুলিও স্পষ্ট কৰি থৈছে যে "সময়ৰ আহ্বানত মানহে যুক্তিতকৈ আৱেগক প্ৰাধান্য দিযে কেতিয়াবা ৷... আৱেগৰ ওচৰত কেতিয়াবা যুক্তিয়েও হাৰ মানে৷" অৰ্থাৎ এই নাটকৰ মাজেৰে আমি কুশল কোঁৱৰৰ নিৰ্ভৰযোগ্য জীৱনকথা বিচৰাটো হ’ব ভুল ৷ তাৰ মাজতো তথ্য আৰু সমলৰ সন্ধানত যথেষ্ট পৰিশ্ৰম কৰি কল্পনা আৰু সত্যৰ সংমিশ্ৰণেৰে নাট্যকাৰে যুগুতোৱা এই গ্ৰন্থত ফুটি উঠিছে আমাৰ জনজীৱনত লীন হৈ থকা কুশলৰেই প্ৰতিমূৰ্তি ৷ এক কথাত কুশল কোঁৱৰ হৈছে চক্ৰান্ত আৰু প্ৰতাৰণাৰ বলি হোৱা অহিংসাৰ পূজাৰীগৰাকীৰ নিৰ্মল ব্যক্তিত্বৰ পৰিশ্ৰমী প্ৰকাশ ৷ ইয়াত থকা মৌজাদাৰ, গাঁওবুঢ়া, পুলিন-- চক্ৰান্ত আৰু প্ৰতাৰণাৰ এই চৰিত্ৰবোৰ সকলো সমাজৰ সকলো কালৰে প্ৰতিনিধি ৷ মানৱ চৰিত্ৰৰ চিৰাচৰিত বৈচিত্ৰ্যৰ এইখন সমাজতে ৰহমত, সোণাৰামৰ দৰে উদাৰ লোকো আছে ৷ কুশলৰ পিতৃ সোণাৰাম আৰু ৰহমতৰ বন্ধুত্ব সাতামপুৰুষীয়া অসমীয়া সমাজৰ সম্প্ৰীতিৰো নিদৰ্শন৷ এই সমাজখন আৰু ৪২ৰ গণ জাগৰণৰ বৈচিত্ৰ্যময় দিশেই নাটকখনৰ আধাৰ৷ দৃশ্যতঃ কেন্দ্ৰীয় চৰিত্ৰ হ’লেও কুশল নাটকখনৰ আধেয়হে ৷ কুশলৰ জীৱনাদৰ্শ আৰু স্বদেশানুৰাগ তুলি ধৰাই নাট্যকাৰৰ লক্ষ্য ৷ এইক্ষেত্ৰত পঢ়ুৱৈৰ ওচৰত ভূপেন গোস্বামীয়ে সফলতা দাবী কৰিব পাৰে ৷

নাটকৰ পঢ়ুৱৈ-- কথাষাৰ অৱশ্যেই আহুকলীয়া৷ কেনেথ পিকাৰিঙে How to Study Modern Drama গ্ৰন্থত সকীয়ায়ো থৈছে যে When you are studying any form of drama you must be constantly aware that a 'play' really only exists when it is performed. কিন্তু পিকাৰিঙেই আমাক সোৱৰাই দিছে যে (নাটকৰ) পঠনৰ সময়ত সম্ভাব্য পৰিৱেশন মনটোতেই ৰূপায়িত হৈ থাকে৷ এইখিনিতেই আহে সংলাপৰ গুৰুত্ব ৷

অৱশ্যে এইটোও ঠিক যে সংলাপ আৰু পৰিৱেশনৰ আন্তঃসম্পৰ্কক আধুনিক নাট্য সাহিত্যৰ সমালোচকে আগৰ দৰে মূল্যায়ন কৰিব নোখোজে ৷  মূকাভিনয়ৰ কথা বাদ দিও (পিকাৰিঙৰ কথা ধাৰ কৰি ক’বলৈ গ’লে) এণ্টনী শ্বেফাৰমাৰ্ডাৰাৰৰ দৰে আধুনিক বহু নাটকত দীৰ্ঘ সময় অতিবাহিত হয় সংলাপহীন পৰিৱেশনৰে৷ জনাথন কালপেপাৰ প্ৰভৃতি সমালোচকৰ ধাৰণা, কথ্য ভাষা ব্যৱহাৰ কৰাৰ বাবেই নাটকৰ সংলাপক দীৰ্ঘদিনে সাহিত্যৰ ভাষা বুলি গণ্য কৰা হোৱা নাই ৷ কিন্তু তাতো সমস্যা আছে৷ শ্বেইক্সপীয়েৰে ব্যৱহাৰ কৰা কাব্যিক ভাষাক নব্য সমালোচনাই dramatic poems বুলি অভিহিত কৰিছে ৷ তথাপি আমাৰ বাবে এতিয়াও সংলাপ নাটকৰ অন্যতম শক্তি৷ কুশল কোঁৱৰ নাটকত পৰিস্থিতি আৰু চৰিত্ৰৰ ভিন্নতা অনুসৰি সংলাপ চয়নত নাট্যকাৰে নিষ্ঠা আৰু শ্ৰমৰ পৰিচয় দাঙি ধৰিছে ৷ অনুভৱ হয়, ৭০ বছৰৰ আগৰ গোলাঘাটৰ কথ্য ভাষাৰ পৰিচয় দিবলৈও গোস্বামীয়ে একধৰণৰ চেষ্টা কৰিছে ৷

ভূপেন গোস্বামীৰ নাটক কুশল কোঁৱৰ অকালতে মৃত্যুবৰণ কৰা স্বাধীনতা সংগ্ৰামী এগৰাকীৰ পূৰ্ণ জীৱন কথা নহয়-- কিন্তু কুশলৰ ত্যাগ বুজিবলৈ এই নাটক যে সহায়ক হ’ব, নাটকখনৰ পঠনে তেনে ধাৰণা দিয়ে৷ কেৱল স্বাধীনতা সংগ্ৰামীগৰাকীক তুলি ধৰাই নহয়-- মানৱীয় প্ৰেম, হিংসা, সংহতিৰ মাজেৰে নাট্যকাৰে দাঙি ধৰিছে অসমৰো এক সময়খণ্ড ৷ জাতীয় আৰু ধৰ্মীয় সংহতিলৈ প্ৰত্যাহ্বান অহাৰ এই পৰত কুশল কোঁৱৰৰ চৰ্চাই আমাক দিব পাৰে নিশ্চিত সকাহ ৷ এই বাট মুকলি কৰাৰ বাবেই ভূপেন গোস্বামী আমাৰ বাবে ধন্যবাদৰ পাত্ৰ হৈ ৰ’ল৷ আমি আশা কৰিম, বিভিন্ন ঠাইত এই নাটকখনৰ সফল পৰিৱেশনে উঠি অহা প্ৰজন্মক অহিংসাৰ পূজাৰীজনৰ মাজেৰে স্বাধীনতাৰ কণ্টকময় পথটোও উপলব্ধি কৰাত সহায় কৰিব ৷
here is the edited and corrected version of the matter initially published in the Dainik Janambhumi, August 15, 2018.

No comments: